Begrippen

Variabelen

Variabelen kan je vergelijken met een envelop. Op het moment dat je de variabele aanmaakt (declareren noemen we dat) reserveer je een stukje geheugenruimte. Deze ruimte is verder nog leeg, dit is de lege envelop. Je kan er vervolgens wat instoppen. Het hangt van de soort envelop af wat je erin mag stoppen. Het kunnen getallen zijn of een stuk tekst. Dit noemen we een waarde toewijzen.

Globale variabelen zijn in het hele programma beschikbaar. Let op dat andere variabelen bijvoorbeeld alleen in een scéne beschikbaar zijn.

Herhaling

In deel C krijgen we ook met herhaling te maken. Onbewust was deze er al de hele tijd. Het 'main' programma van GDevelop is de hele tijd actief en controleert telkens of één van voorwaarden (events) waar is. Als dat zo is dan voert het de bijbehorende code uit.

Functies

In deel C krijgen we ook te maken met functies. Je komt bijvoorbeeld de functie ToString tegen. Dit zijn eigenlijk al kleine stukjes programmacode die al voor jou zijn gemaakt en die je in GDevelop kan gebruiken. Wil je meer weten lees dan deze pagina: Espressions en Functions

Antwoorden B Opdrachten C