Opdracht 7 De andere kleuren

Tot nu hebben we alleen de blauwe pion verzet. Maar dit willen we natuurlijk ook met de andere pionnen. Het éénvoudigste is om de code in de mainloop te kopiëren en ook de andere kleuren eraan toe te voegen. Hieronder volgt wat we hadden als we alleen de blauwe pion verzetten:

  1. Maak 4 variabelen voor elke startpositie van een kleur
  2. Maak nu ook 4 variabelen voor het aantal gezette stappen van elke kleur
  3. Start de mainloop (stop deze nu als aantal gezette stappen van blauw 41 is)
  4. Bereken de huidige positie van blauw
  5. Toon het spelbord, vervang de variabele van de blauwe positie door het antwoord van de vorige stap
  6. speelBeurt() en verhoog de waarde van het aantal gezette stappen van blauw
  7. wacht 1 seconde en maak daarna de cli leeg
  8. Hier herhalen we de loop en gaan terug naar stap 4

Op het vragenblad van week 2 werd al de vraag gesteld hoe het kan dat deze loop de laatste stap van blauw in het spel niet laat zien. De reden is dat we eerst het spelbord laten zien en daarna de beurt spelen. Het is beter om dat aan te passen. Het gevolg is wel dat nu de eerste beurt (de startposities dus) niet worden getoond. Dat kan je oplossen door het speelbord te tonen voordat de mainloop start. Als het goed is kan je er nu dit van maken (in geel de wijzigingen, let op dat 5 al in je script stond maar is verplaatst):

  1. Maak 4 variabelen voor elke startpositie van een kleur
  2. Maak nu ook 4 variabelen voor het aantal gezette stappen van elke kleur
  3. Toon het spelbord met de startposities
  4. Start de mainloop (stop deze nu als aantal gezette stappen van blauw 41 is)
  5. speelBeurt() en verhoog de waarde van het aantal gezette stappen van blauw
  6. Bereken de huidige positie van blauw
  7. Toon het spelbord, vervang de variabele van de blauwe positie door het antwoord van de vorige stap
  8. wacht 1 seconde en maak daarna de cli leeg
  9. Hier herhalen we de loop en gaan terug naar stap 4

Het toevoegen van de andere kleuren is nu ook eenvoudig door het onderste toe te voegen na regel 8:

  1. speelBeurt() en verhoog de waarde van het aantal gezette stappen van rood
  2. Bereken de huidige positie van rood
  3. Toon het spelbord gebruik de juiste variabelen
  4. wacht 1 seconde en maak daarna de cli leeg
  5. … en doe dit ook voor de kleuren groen en geel

Je zult nu veel regels zien die op elkaar lijken. Hoe we dat anders kunnen doen zien we in de volgende opdracht.

Opdracht A

Volg de aanwijzingen zoals hierboven aangegeven en wijzig de mainloop en voeg de andere 3 kleuren ook toe. Lever de nieuwe mainloop in.

Inleveren

Opdracht 6 Spelfeedback Opdracht 8 De andere kleuren – efficiënter