Opdracht 5 Voorbij positie 39
We zullen nu ook de mainloop moeten aanpassen door de functies van opdracht 3 en 4 daaraan toe te voegen.
Opdracht A
Pas de mainloop van het spel aan. (Eerst alleen de blauwe pion). Voor de helderheid heb ik het hele (aangepaste) stappenplan hier herhaalt
Initialisatie
- Maak 4 variabelen voor elke startpositie van een kleur
- Maak nu ook 4 variabelen voor het aantal gezette stappen van elke kleur
Mainloop
- Start de mainloop (stop deze nu als aantal gezette stappen van blauw 39 is)
- Bereken de huidige positie van blauw
- Toon het spelbord, vervang de variabele van de blauwe positie door het antwoord van de vorige stap
- Gooi met de dobbelsteen
- Controleer met de functie kanBewegen of dit is toegestaan
- Indien toegestaan verhoog gezetten stappen van de blauwe pion met het aantal gegooide ogen
- Hier herhalen we de loop en gaan terug naar stap 4
Lever de nieuwe mainloop in.
Opdracht B
Stappen 6 t/m 8 lenen zich ook goed voor een eigen functie, vooral omdat je dit ook voor de andere 3 kleuren nog moeten doen. Maak de functie speelBeurt($kleur, $gezetteStappen) en neem daarin deze stappen op. In de variabele $kleur kan je de waarde “blauw”, “geel”, “groen” of “rood” meegeven. Deze gaan we later gebruiken.
Lever de functie speelBeurt in.
Opdracht C
Pas de mainloop aan door de functie speelBeurt te gebruiken. Nog steeds alleen de kleur blauw.
Lever de nieuwe mainloop in.
TIP: Controleer hier het algoritme door ook een keer met de gele pion te gaan lopen in plaats van blauw.