Opdracht 5 Voorbij positie 39

We zullen nu ook de mainloop moeten aanpassen door de functies van opdracht 3 en 4 daaraan toe te voegen.

Opdracht A

Pas de mainloop van het spel aan. (Eerst alleen de blauwe pion). Voor de helderheid heb ik het hele (aangepaste) stappenplan hier herhaalt

Initialisatie

  1. Maak 4 variabelen voor elke startpositie van een kleur
  2. Maak nu ook 4 variabelen voor het aantal gezette stappen van elke kleur

Mainloop

  1. Start de mainloop (stop deze nu als aantal gezette stappen van blauw 39 is)
  2. Bereken de huidige positie van blauw
  3. Toon het spelbord, vervang de variabele van de blauwe positie door het antwoord van de vorige stap
  4. Gooi met de dobbelsteen
  5. Controleer met de functie kanBewegen of dit is toegestaan
  6. Indien toegestaan verhoog gezetten stappen van de blauwe pion met het aantal gegooide ogen
  7. Hier herhalen we de loop en gaan terug naar stap 4

Lever de nieuwe mainloop in.

Inleveren

Opdracht B

Stappen 6 t/m 8 lenen zich ook goed voor een eigen functie, vooral omdat je dit ook voor de andere 3 kleuren nog moeten doen. Maak de functie speelBeurt($kleur, $gezetteStappen) en neem daarin deze stappen op. In de variabele $kleur kan je de waarde “blauw”, “geel”, “groen” of “rood” meegeven. Deze gaan we later gebruiken.

Lever de functie speelBeurt in.

Inleveren Hint

Opdracht C

Pas de mainloop aan door de functie speelBeurt te gebruiken. Nog steeds alleen de kleur blauw.

Lever de nieuwe mainloop in.

Inleveren

TIP: Controleer hier het algoritme door ook een keer met de gele pion te gaan lopen in plaats van blauw.

Opdracht 4 Voorbij positie 39 Opdracht 6 Spelfeedback