Opdracht 5 Voorbij positie 39

In opdracht 2B punt 7 stond de volgende opmerking: ‘Stop de loop als de blauwe pion voorbij positie 39 is’. Dat is zoals je in opdracht 4 en 5 ziet geen juiste benadering. Alle pionnen moeten voorbij positie 39 kunnen komen. We moeten dus de mainloop aanpassen. We kunnen tegelijk dan ook de functies die je in opdracht 3 en 4 hebt gemaakt daaraan toevoegen.

Opdracht A

Pas de mainloop van het spel aan. (Eerst alleen de blauwe pion). Voor de helderheid heb ik het hele (aangepaste) stappenplan hier herhaalt

  1. Maak 4 variabelen voor elke startpositie van een kleur
  2. Maak nu ook 4 variabelen voor het aantal gezette stappen van elke kleur
  3. Start de mainloop (stop deze nu als aantal gezette stappen van blauw 41 is)
  4. Bereken de huidige positie van blauw
  5. Toon het spelbord, vervang de variabele van de blauwe positie door het antwoord van de vorige stap
  6. Gooi met de dobbelsteen
  7. Controleer met de functie kanBewegen of dit is toegestaan
  8. Indien toegestaan verhoog gezetten stappen van de blauwe pion met het aantal gegooide ogen
  9. Hier herhalen we de loop en gaan terug naar stap 4

Lever de nieuwe mainloop in.

Inleveren

Opdracht B

Stappen 6 t/m 8 lenen zich ook goed voor een eigen functie, vooral omdat je dit ook voor de andere 3 kleuren nog moete doen. Maak de functie speelBeurt($kleur, $gezetteStappen) en neem daarin deze stappen op. In de variabele $kleur kan je de waarde “blauw”, “rood”, “groen” of “geel” meegeven. Deze gaan we later gebruiken.

Lever de functie speelBeurt in.

Inleveren

Opdracht C

Pas de mainloop aan door de functie speelBeurt te gebruiken. Nog steeds alleen de kleur blauw.

Lever de nieuwe mainloop in.

Inleveren

Opdracht 4 Voorbij positie 39 Opdracht 6 Spelfeedback