Opdracht 12 Met 4 pionnen lopen

In deze opdracht gaan we alle 4 pionnen gebruiken. Daarvoor moeten we de functie speelBeurt aanpassen. Deze krijgt 2 variabelen mee: kleur en gezetteStappen. De focus in deze opdracht ligt op de laatste ‘gezetteStappen’. Bij de eerste beurt van een kleur heeft deze de initialisatiewaarde. Dat is een lijstje voor 4 pionnen met de waarde -1 per pion. Dat ziet er dan zo uit: [-1,-1,-1,-1].

Hieronder heb ik het algoritme van de functie beschreven:

  1. Als er 6 wordt gegooid, moeten we in het lijstje kijken of er nog een pion is met -1.

    • Als dat zo is, dan moeten we deze pion op het spelbord zetten.
    • Anders moet er een keuze gemaakt worden welke pion we vooruit willen zetten.
  2. Anders:

    • We maken een lijst van alle pionnen die een gezette stappen hebben van 0 t/m 40.
    • Als deze lijst groter is dan 1, dan vragen we aan de speler welke pion hij wil verzetten van de pionnen die op het spelbord staan.
    • Als deze lijst precies gelijk is aan 1, dan gaan we die pion verzetten.
    • Anders verzetten we geen pion en laten we een melding zien dat het helaas niet mogelijk is om een pion te verplaatsen.
    • We nemen de gekozen pion en controleren met de functie kanBewegen of het mogelijk is om deze te verplaatsen.
    • Anders tonen we een melding dat het niet mogelijk was om deze pion te verplaatsen.
  3. We geven de lijst met gezette stappen weer terug.

Opdracht A

Werk de functie gezetteStappen bij volgens bovenstaande beschrijving.

Inleveren

Opdracht B

In de mainloop wordt in de controle nog steeds gekeken naar alleen de eerste pion. Kun je deze ook zo aanpassen dat hij kijkt of alle pionnen zijn aangekomen. Het is nu wel een extra uitdaging om je script te testen. Bedenk hoe je zonder dat je het hele spel hoeft te spelen toch kan controleren of je while loop op het juiste moment stopt.

Inleveren

Opdracht 11 De wachtrij met 4 pionnen Opdracht 13 De eindrij