Opdracht 10 De wachtrij met 1 pion

Het visueel toevoegen van de wachtrij en eindrij is uiteraard niet voldoende. Er gebeurt in het programma nu nog niets met deze rijen. Tot nu toe werkten met 4 pionnen. Voor elke kleur één. Nu gaan we met 4 pionnen werken per kleur. Dat betekent dus 16 pionnen totaal. Voor elke pion moeten we bijhouden wat de positie is. Daarvoor gebruiken we nu variabelen voor het aantal gezette stappen en we rekenen dan uit wat de huidige positie is.

Ook het spelen van de beurt wat complexer. Je moet namelijk nu per speler gaan bepalen welke pion er verzet moet worden of dat er een nieuwe pion op het bord geplaatst moet worden.

Dat laatste is ook nieuw, tot nu toe plaatsen we de pion gewoon op het bord. Nu moeten we dat pas doen als er een keer 6 wordt gegooid.

In deze opdracht gaan we nog even door met 1 pion per kleur die pas op het bord komt als we 6 hebben gegooid. En we bereiden de code alvast voor om te kunnen werken met 16 pionnen.

Opdracht A

Wijzig de initialisatie (= variabelen die we voor de mainloop hebben gedeclareerd) van gezette stappen van de waarde 0 naar -1. We gebruiken -1 om aan te geven dat de pion nog in de wachtrij zit.

Opdracht B

Wijzig de functie speelBeurt. Er is een extra controle nodig of het aantal gezette stappen nog -1 is. Dan is verplaatsen alleen toegestaan als er 6 wordt gegooid. Op dat moment moet het aantal gezette stappen op 0 worden gezet.

Opdracht C

Ook de functie huidigePositie moet worden aangepast. Als het aantal gezette stappen namelijk -1 is moet deze functie ook -1 retourneren.

Opdracht D

En de functie toonSpeelbeurt moet daar dan ook op worden aangepast. Als het goed is gaat het tonen van het spelbord al goed, omdat die geen positie -1 kent. Maar in het tonen van de wachtrij moet je de pion weergeven (letter van de kleur) of een lege positie (underscore). Je moet dus controleren of de pion zich nog in de wachtrij bevindt. (Voor het gemak kan je dat nu nog doen voor alle pionnen in de wachtrij.)

Opdracht E

Controleer visueel of je algoritme nu klopt. Controleer vooral ook je startpositie aan het begin van het spel. Mogelijk dat deze nog moet worden aangepast. Wijzig eventueel de inleveringen bij A t/m D.

                                                                                                                                                                                                                                             |

Opdracht 9 De wachtrij en de eindrij Opdracht 11 De wachtrij met 4 pionnen