Praktische opdracht

Doelen

  • Ik kan een complex algoritme omzetten in een werkend spel.
  • Ik kan op basis van aanwijzingen (ontwerp) een werkend spel bouwen.

Beoordeling

Introductie

In deze opdracht laat je zien dat je met de opgedane kennis een werkend spel kan maken. Het is helemaal mooi als het je ook lukt om zelf een spel te verzinnen.

Let op de laatste zin, je mag dus ook een eigen voorstel doen (graag zelfs). Dit mag ook een andere uitvinding zijn. Voorwaarde is dat het gelijk is aan de complexiteit van deze opdracht.

We werken in tweetallen.

Eenvoudig spel

Maak een spel waarbij je onderste rij ledjes het kanon zijn. Dit Kanon kan alleen recht naar boven schieten. De bovenste rij ledjes zijn vliegtuigen. Om de seconde verschijnt er een vliegtuig op een willekeurig ledje in de bovenste rij. Door op een knop te klikken kan je met het kanon het vliegtuigje uit de lucht schieten. Met twee andere knoppen kan je het kanon naar de juiste plaats verplaatsen.

Als je schiet dan zie je de ledjes er boven één voor één oplichten totdat deze het bovenste ledje raakt en uit zet.

Hieronder zie je de bijbehorende schakeling.

Extra aanwijzingen

  • Zodra je op knop A drukt zie je de huidige score.
  • Als je op knop B drukt zie je ook de score en wordt deze weer op 0 gezet.
Startscherm Kanon verplaatst Kanon schiet Raak?
Bovenste ledje verspringt willekeurig elke seconde (de vlieg) Door te klikken op een knop verbonden met pin 0 en 1 verplaats je de vlieg Door te klikken op knop verbonden met pin 2 schiet je omhoog. Je ziet de kogel telkens een rij hoger gaan. De score gaat met één omhoog.

Verdieping Mirco:bit met JavaScript