Opbouw
Eerst een paar aannames:
- We beginnen met 2 spelers
- Fout en valsspelen controle komt later
- We maken dus eerst het spel werkend zoals je het ook in het echt zou spelen
- We spelen met open kaarten
- We spelen zonder de pestkaarten
Dit zijn de stappen die je dan moet doorlopen voor je het spel kan starten:
- Variabelen maken voor het bijhouden van de status van het spel. Denk aan de stokstapel, de open stapel, de kaarten bij de spelers in de hand en wie er aan de beurt is.
- Stokstapel maken en schudden (opdracht 1)
- Kaarten uitdelen aan spelers (opdracht 2)
- Bepalen wie mag starten (opdracht 3)
- Eerste kaart op open stapel leggen (opdracht 4)
Dit zijn de stappen die je doorloopt als het spel loopt:
- Tonen kaart op open stapel (opdracht 5)
- Tonen aantal kaarten in stok (opdracht 6)
- Aangeven welke speler aan de beurt is (opdracht 7)
- Tonen kaarten in de hand (opdracht 8)
- Kaart kiezen uit de hand of uit de stok (of keuze spel beeindigen) (opdracht 9)
- Kaart leggen op stapel open kaarten of stokkaart toevoegen aan de kaarten in de hand (opdracht 10)
- Beurt toewijzen aan volgende speler (opdracht 11)
We gaan in deze PO niet direct functies/taken maken. We gaan eerst dit basisscript maken. Daarna kijken we of we een aantal onderdelen naar een een taak/function kunnen verplaatsen.
Dit zijn dan de stappen die je kan doorlopen om het spel speelbaar te maken:
- De loop, speler 2 moet ook daadwerkelijk aan de beurt komen en daarna weer speler 1 enz.. (opdracht 12)
- Functies, kan je delen uit het algoritme ook op een logische manier in functies plaatsen (opdracht 13)