Netlogo casus 2

Uitgangspunten van deze casus:

  • Turtles hebben allemaal een eigenschap ziek, deze kan de volgende waardes bevatten:
    • 0 = gezond en niet immuun
    • 1 = besmet, maar nog niet ziek
    • 2 = ziek
    • 3 = hersteld en immuun
  • We starten met 100 turtles
  • Elke tick is een dag
  • Elke turtle die zich op die dag in een radius van 3 patches van een besmette (nog niet zieke) turtle bevindt wordt besmet
  • Op de derde dag van de besmetting wordt je ziek
  • Op dag 8 ben je weer beter en immuun
  • Je gebruikt de turtle shape 'face happy' (groen), 'face neutral' (oranje), 'face sad' (rood)
  • De turtle beweegt per dag in willekeurige volgorde 1 patch om ze met elkaar in aanraking te brengen
  • Je houdt bij hoeveel mensen er ziek zijn geworden
  • De iteratie stopt als er niemand meer besmettelijk is
  • Je begint met één besmette turtle
  • Toon een diagram met de status van de turtles per dag

Aanvullend op casus 1 geef ik de volgende hints:

Turtles vragen op basis van een eigenschap:

ask turtles with [ziek = 1] [
]

If else met in de voorwaarde de eigenschap van de turtles.

if all? turtles  [
]

De shape van een turtle wijzigen (zie menu tools Turtle shapes)

set shape "face happy"

Vraag één willekeurige turtle

ask one-of(turtles) [
]

Vraag turtles in de buurt, je kan de ask vraag nesten.

ask turtles in-radius 3 with [ziek = 0] [
]

Netlogo casus 1 Netlogo casus 3