Het ontwerpproces
Ontwerpen doe je niet zomaar. Net zoals een goede programmeur van tevoren nadenkt over de stappen (het algoritme) van zijn programma, zo zal een ontwerper bij het tot stand komen van zijn ontwerp ook een aantal fasen moeten doorlopen. Het ontwerpproces kan grofweg worden ingedeeld in:
- de analysefase;
- de fase waarin het ontwerp tot stand komt;
- de fase waarin een prototype ontworpen wordt;
- de evaluatiefase;
- de implementatiefase.
Een prototype is een eerste model van het te ontwerpen product. Naarmate de cirkel een paar keer rond is gegaan, wordt het ontwerp gedetailleerder en het prototype preciezer. Dan volgt de implementatiefase.
Elke fase binnen het ontwerpproces heeft een iteratief karakter. Er wordt iets ontworpen, er volgt een evaluatie, het ontwerp wordt verbeterd, er wordt weer geƫvalueerd etc. Dit gaat net zolang door tot er iets klaar is dat goed genoeg is om mee verder te werken. Het woordje iteratie betekent letterlijk herhaling.
Voor deze introductie is het iets teveel gevraagd om een heel ontwerpproces door te lopen. We nemen daarom onszelf als klant. Je hebt de volgende vraag:
Wat is een wireframe?
Een wireframe is een model of weergave van de brede structuur of lay-out van een web- of app-pagina. Het laat zien waar de verschillende onderdelen, zoals secties, tabbladen, producten, informatie en calls-to-action, komen te staan en hoe de ruimte wordt benut. Omdat het wireframe dient als allereerste lay-out van een webpagina, blijven kleuren, multimediacontent, lettertypen en andere stilistische elementen tot een minimum beperkt.
bron: https://www.capterra.nl/blog/1868/wireframe-maken-in-6-stappen
Als jij de openingspagina van Learnbeat/somtoday mag ontwerpen, hoe zou die er dan uitzien? Kortom hoe ziet jouw ideale schoolportaal eruit?