Iteratie of herhaling

Naast opeenvolging en keuze is iteratie (of herhaling) een belangrijke logica bij programmeren. Je wilt sommige handelingen herhalen en daarbij niet telkens de code willen herschrijven.

Hieronder een aantal scripts die je kan uitwerken:

Opdracht 4a Herhaling, de tafel van ...

herhaling

Uitdaging: je kan ook 2 herhalingen (of meer...) met elkaar nesten (combineren). Dan kun je dus automatisch alle tafels van 1 t/m 10 tonen.

Antwoord insturen

Opdracht 4b Spelletje raad getal

Deze zit ook bij de video's (Voorbeeld raad getal ), daar is de opdracht uitgebreid met een hoger en lager hint.

raadgetal

Antwoord insturen

Opdracht 4c Uitdaging, de bingo kaart

Bij bingo staan de nummers centraal. Het grootste gedeelte van het spel bestaat immers uit het afstrepen van getallen op je bingokaart en het zijn die getallen die het verschil maken tussen wel en geen prijs winnen. In totaal zijn er 75 getallen in bingo die getrokken kunnen worden en hebben spelers 24 getallen op hun kaart staan.

Die getallen op de kaart staan niet willekeurig afgedrukt, maar in vijf kolommen gesorteerd. Iedere kolom heeft een eigen letter (B, I, N, G of O) en vijf getallen in de kolom, behalve de N, waarbij het middelste veld is weggestreept. De 75 getallen die in het bingospel zitten, zijn verder opgedeeld in vijf gelijke delen van 15. Iedere kolom heeft een eigen ‘deel’ van die getallen. De B, de eerste letter, heeft vijf getallen van 1-15. De I heeft vijf getallen van 16-30 en op die manier heeft iedere kolom z’n eigen reeks. Binnen de kolom staan de getallen in willekeurige volgorde. De getallen op de bingokaart zijn dus heel evenredig verdeeld over de 75 mogelijke getallen.

(bron: https://www.spelregels.eu/bingo/nummers/)

Kun jij een bingokaart maken die zelf willekeurig zijn nummers kiest (je hoeft je niet druk te maken over dubbele nummers).

bingokaart

Antwoord insturen

Zou je in flowgorithm ook het stroomdiagram kunnen maken?

Keuze Functies (taken)