Toestandsdiagrammen
Muizenval
Nummer 1
Hieronder zie je een toestandsdiagram voor het volgende
systeem: een muizenval bestaat uit een kooitje met een deur,
die door een gespannen veer dicht kan klappen.
De beschrijvingen ontbreken nog in het toestandsdiagram:
- Val is open.
- Val is dicht.
- Muis raakt trigger (geen actie).
- Muis raakt trigger (actie: deurtje klapt dicht).
- Val staat op scherp.
- Mens maakt val open.
- Mens spant veer aan.
- Mens ontspant de veer.
Geef voor iedere letter uit het toestandsdiagram aan welke beschrijving erbij hoort. Gebruik hiervoor de onderstaande tabel. Gebruik alle nummers precies één keer. Het eerste antwoord is gegeven.
A = 1
Nummer 2
Bekijk onderstaande toestandsdiagram van een telefoon.
Wat moet er op de plekken A tot D staan?
- A: na 30 seconden — B: gesprek beëindigen — C: gesprek doorschakelen — D: opnemen
- A: gesprek beëindigen — B: opnemen — C: gesprek doorschakelen — D: voicemail inspreken
- A: na 30 seconden — B: gesprek beëindigen — C: opnemen — D: in gesprek
- A: gesprek beëindigen — B: voicemail inspreken — C: gesprek doorschakelen — D: opnemen
Nummer 3
- Met welke combinatie kunnen we toestand 1 bereiken? (benoem er 2)
- En met welke combinatie toestand 2? (benoem er 2)
- Wat is onze eindtoestand met combinatie: bbbaababbaaa
Nummer 4
Teken een toestandsdiagram waarmee je controleert of een huisnummer voldoet aan de volgende eisen:
- Maximaal 2 getallen (1-9)
- De letters a, b, c of d aan het einde
- De letters mogen 1 keer voorkomen maximaal 1 keer
- De letters komen alleen voor bij de getallen onder de 10
Nummer 5
Vrienden hebben op het internet een spelletje gevonden waar een robot een munt opgooit
en de speler moet proberen te raden of het kop of munt gaat worden. In eerste instantie
leek het heel eenvoudig, de kans om te winnen was 50/50—althans dat dachten ze. Na
een tijdje begonnen ze argwanend te worden. Er leek wel een patroon te zitten in de
worpen van de munt.
Was het spel eerlijk? Helemaal niet! Ze besloten het te onderzoeken. Marie hield vanaf nu de resultaten bij en dit is wat ze vond: (k =kop, m = munt)
- Kun jij een voorspelbaar patroon vinden?
- Je kan een toestandsdiagram maken die de uitkomsten van de opeenvolgende worpen beschrijft. Kun je die vinden? (Hint: er zijn 4 toestanden)
Nummer 6
Maak een toestandsdiagram van een stopwatch, er zijn 5 knoppen:
- Start
- Hervatten
- Stop
- Ronde vastleggen
- Reset